27 Ogos 2013

Mcm²

Salam....tetiba hari ni nak bercerita lagi...x dan dan untuk menunggu hari esok...sebabnya...aku teringat-ingat..so better aku membebel lagi...kisahnya..td kakak aku Jue call...suh jumpa dia..so...aku bgtau ok...nanti free² dtg jumpa dia..

so tgh hari tu g jumpa dia..tgk dia semacam...risau je..aku tanya dia...so dia citer terima call dari satu company....menyatakan dia xbuat pembayaran utk medical card..jumlah RM5900..tetapi kena masuk sekurangnya RM3000 sebelum jam 3 petang...no. yg call dia tu private..tp dia sms kakak aku..no akaun company utk bayaran medical card..kata kakak aku..dia pun ingat²..lupa....takut lagi banyak daripada nak kuiri org dari company tu...sebab jika jam 3 petang xterima bayaran..khamis ni masuk mahkamah...aku xpuas hati...so aku call budak tu melalui sms yg. dikirim...

Aku    : Hello, boleh cakap dengan Cik..........?

Cik tu : Yer saya...kenapa?

Aku    :  Td ada call Puan Jue berkenaan pembayaran medical card kan..?

Cik tu : Aah..pembayaran sekali je dibuat melalui kad kredit XXX..lepas tu dah xde pembayaran..so       bayaran kena buat sebelum...bla...bla...

Aku    : Habis tu kenapa xhantar dokumentasi sekiranya dah tahu tiada pembayaran?

Cik  tu : Tempoh matang 2014. selepas bayaran habis baru kita hantar dokumen. Puan Jue dah bersetuju melalui telefon. Daripada tahun 2008 lagi pembayaran tidak dibuat..Call Puan xjawab²..Surat hantar dipulang balik..bla..bla

Okkkkk....aku xtahu dan xfaham.....sebab aku bukan puan Jue...dah la dari tahun 2008 xterima bayaran...lepas tu boleh pula ugut buat bayaran sebelum 3 petang...then nak bawak masuk mahkamah khamis ni...

Aku mmg geramm....sebabnya bila aku google dan search..mmg xleh pakai..aku mmg xsuka sistem persetujuan melalui telefon...biasanya syarikat insuran melalui bank yg. kita ada kad kredit selalu mcm tu...mmg jawapan aku TIDAK...nak caj kad aku....lepas tu kena setuju dulu..baru nak hantar dokumen...SORRY LA...

Aku dulu pernah kena tipu..10K...dari satu syarikat pelangsingan yg. terkenal...semuanya gara² aku ambil mudah..silap aku jugak...tapi sebab aku rasa ...aku ada hak...aku pengguna...aku yg. hendak byr servis yg mcm mana..then kau nak caj ikut kehendak company kau....aku terus ke Pengguna..buat aduan bagai...memandangkan syarikat tu terkenal....tidak mahu nama companynya tercemar..dan² bayar aku semula.walaupun aku tetap rugi..tapi aku puasss hati..rupanya dah banyak kes....tapi aku kena sign perjanjian..tidak boleh menyebut perkara² yg. menyentuhkan keburukan company tersebut..ala...bg company tu..aku sorang..xjejas la.....dia punya customer ramaiii lagi yg hendak...tapi aku punya duit..hak aku..

Sejak itu...aku baru cerdik pandai sikit...sikittt je la...aku survey forum semua...nahhhh....berlambak rupanya org komen mcm²...aku je yg. xtahu....

mcm kes kakak aku tu la...aku terus buat aduan....jika betul pun..kau sebagai company yg betul...xkan call masa tahun 2008 xangkat²...bagi la voicemail ke..alamat pejabat xde ke....kalau alamat rumah xsampai..setahu aku dari 2008 - 2013...masih kat tmpat sama..xde bertukar tempat kerja setahun sekali ke apa...selepas 5 tahun ugut suh bayar dalam tempoh 6 jam....gerammmm betul...asyik² bgtau dah setuju melalui telefon...

kdg kita xsedar...org mudah je nak ambil kesempatan...so berhati-hati la...duit kita keje penat²..biar mengalir ke arah yg jelas...kalau nampak xjelas....bayar habis baru dapat dokumen semua....say bye bye je la...

sekian...

Tiada ulasan:

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015