14 Julai 2015

Jadi Pengajaran

Assalamualaikum & Selamat Pagi,

Sejak menghampiri hari raya ni pelbagai perkara terjadi...kadang yang tak kena mengena dengan aku sendiri pun stress...pagi semalam dapat call dari sesorang...ask..ada x 1k dalam akaun cimb...kebetulan mmg dalam akaun tu xde amaun sebanyak tu dan aku pun busy sana sini...xtahu la kisahnya..kalau aku tahu sebab apa....tahu aku buat keputusan.

Ptg tu aku jumpa Hamba Allah ni kebetulan ada urusan..dia pandang je aku..kemudian dia kata.." ada nak kongsi ni" nak citer...Aku pun ok la....sebab ada masalah kadang kita bercerita ni..boleh la berkongsi...


Aku pun xtahu mcm mana dia terpengaruh dengan ni....siap bank in...aku dengar pun dengan aku² sekali stress....sampai ke malam terus aku teringat..see....dah jadi aku pulak jadi masalahnya....

Aku ni cukup la beberapa tahun lepas aku kena tipu dengan syarikat terkenal....iklan hebat..masuk tv...tapi lagi hebat dan licik kena dengan aku sampai 10k...bila aku cite dengan husband...bukan simpati yang aku dapat..sebakul pulak aku kena marah...dia bagitau " setel sendiri"..pandai sangat....

Masa tu bermula la episod aku kena uruskan nak setelkan ....sendiri dengan kawan²...aku naik turun kpdnkk...sehingga dapat award untuk bicara kes di mahkamah tribunal.....berapa masa aku habis...masa tu 10k tu pulak caj kad kredit aku....ding dong main dengan pihak bank lagi....tapi aku puji cimb.. ....tunggu kes selesai baru kad kredit aku di lepaskan...

Dipendekkan citer...pihak syarikat tersebut tak nak masuk mahkamah nak selesai luar ....tapi ada la perjanjian kena sign...dokumen semua...aku pun fikir...ok la...dia bayar balik 7k...dengan 3k aku rugi..xmengapa la...akhirnya aku di bayar balik dengan amaun 7k...

Dan aku pernah nak jual periuk...harga beli rm2k..set periuk...aku rasa..aku menyesal pula fikir2...jadi tukun pula dalam stor...aku iklan mudah..dan ada orang nak....aku ok la....siap ada payment thru paypal..walau aku xreti paypal ni...aku refer kin ...dia biasa beli barang..guna paypal...dan dia lagi bijak dari aku....ada instruction...aku kena bank in rm700 dulu baru release payment....banyak cantik....aku x terdesak lagi nak guna duit...better jadi tukun dari kena tipu.... aku bagitau xjadi jual..eh eh..dia pula merayu nak beli konon untuk hadiah mak tersayang....dah orang x nak jual...dah la...peniaga mcm aku ni juga kau rayu²..dah jadi.pelik la...jadi selamat la...baik aku jual pada kawan..bayar ansuran rm100 sebulan... tolak je rm1k...dapat 4 periuk..semua boleh guna....masak kek...mcm²...

Aku ni...serik...mcm kawan²..pinjam duit...kadang kita ni fikir nak menolong...tapi saat kita susah..xde sapa nak tolong...ikhlas cakap....walau aku dapat gaji bersih dan dapat gaji dari suami tetap setiap bulan...tapi....suami aku x kan tolong even di saat aku tersepit tiada duit...Dia nasihat...kena belajar urus kewangan..jangan meminjam & jangan berhutang....belanja ikut kemampuan....cari & usaha....kita biar nampak sengkek tapi tidak berhutang..biar kita x tukar kereta...sebab kereta tu bukan aset...lama² nilai turun....nak ke destinasi pun sama je...

Aku dulu stress...sebab aku boros...kemudian baru aku tahu dan belajar....aku kadang tgk org xbayar hutang..tapi dalam fb berbuka di Hotel....shopping tempat mewah....kalau hutang individu tetap kena bayar...lambat @ cepat kena...

Kena ubah diri...bila bagi cara..banyak pula alasan..xpandai meniaga...xpandai bercakap...malu la..segan la...aku nak dapat duit lebih...jual kain pasang setiap tingkat naik.tu pun bukan kain aku...tokey kain bagi je..pastu dia bagi komisen..tiap bulan kutip..tu belum lagi mcm²...nak dapat ilmu .nak hadir seminar² berbayar...aku catu perbelanjaan bulanan..semuanya aku ikat sebab aku tahu...apa² kena usaha sendiri..tu pun sebab suami aku ajar begitu...semua orang ada masalah masing²..tapi kita kena usaha ambil pendekatan menyelesaikan masalah ...duit cukup ...tapi diri kena ubah dalam perbelanjaan...betul la statement yg aku hadir seminar...katanya " satu hari nanti..kita akan pilih kawan kita yang selayaknya berada di sisi kita.."

Kes atas td..aku lagi la sedih..katanya duit tu nak bagi kat mak...tapi aku dah tanya kawan di kpdnkk...kes mcm tu report polis....menipu....tapi adakah tindakan selanjutnya diberikan @ redha je la...rezeki kot lain..jadi pengajaran.....


1 ulasan:

AisNy berkata...

Entry yang menarik... Saya pun banyak kali terserempak dengan urusan macam nie... Tau je la kan... Saya pun buat business online... tahun lepas ada orang Malaysia, katanya tengah buka hotel kat Myanmar... Nak beli water filter dari saya... Ok je la dah orang nak beli... bagi no akaun minta dia bayar harga jualan... tup dia tukar pulak kata nak balik ke Malaysia... katanya nak bayar cash bila jumpa nanti... then call balik ada masalah nak bayar tiket flight... dia saya tolong bayarkan kat kawan dia untuk beli tiket dari Malaysia... apa hal nak bagi duit kat orang yang kenal nie... lantak la dia tak boleh balik Malaysia... Ada aku kisah... :)

Nie la antara taktik dia orang... Patut dalam kes Norey tu, tak payah settel kat luar Mahkamah... tak pasal2 kena tanggung 3K... Proceed je dgn urusan mahkamah tu... Actually, org tu tahu di akan kalah...

Apa pun, next time... jangan senang2 bagi kat orang duit kita... Ingat senang ke nak cari duit...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015