20 Mac 2018

Hargai Siapa Disisi

Last week sebenarnya dikejutkan dengan berita yang amat mengejutkan. Sebab husband berkawan baik dengan Tan. Aku pun tahu la juga sikit-sikit kisah dia. Sebab Tan pakar repair kereta Alfa Romeo. Berbelas tahun kereta husband hanya tangan dia je yang sentuh. Nak servis, mesti call dia, datang rumah dan dia datang amik kereta.

Last Januari jumpa dia. Lepas hantar kereta kat rumah, kebetulan nak ke Main Place, boleh la hantar Tan balik ke Subang Jaya. Masa tu banyak dia ceritakan. Bagaimana kehidupan dia dan yang terkejutnya katanya Ramadhan ini dia akan memeluk Islam dan now tengah mendalami Islam. Pengalaman pahit dalam kehidupannya dan apa iktibar yang dia cuba bangkit dari kehidupannya. Banyak cerita pahitnya.

Tan masih muda. Punya 3 anak perempuan yang comel dan cantik namun masing-masing punya cerita kehidupannya tersendiri. Baru bangkit dan mendaki positif dalam kehidupannya, happy dan teruja dengan kehidupan baru yang  perlahan-lahan yang dihadapinya.


Masa dapat mesej dari husband memang terkejut sangat. Seminggu kot asyik ceritakan hal dia. Sampai husband bagitau memang terkesan sangat. Sebenarnya 10 Mac dia meninggal. Tapi typing error.

Tan  pergi tiba-tiba. Bila dia pergi, kitaorg berbincang sesama sendiri. Dalam hidup ini kita tidak tahu bagaimana dan keadaan akan datang. Hidup ini singkat. Masa untuk bergaduh, masa untuk mementingkan diri,  semuanya bila kita kehilangan barulah kita merasainya.

Jika kita ada membenci, jika kita rasa kemarahan menguasai, jauhi sifat-sifat itu dan lalui hari-hari dengan penuh kasih sayang. Walau Tan mungkin dia pergi sebelum memeluk islam secara rasmi, dan ada yang tidak perlu diceritakan disini, apa yang  kita inginkan dalam kehidupan ini, merasailah dengan kemampuan kita seadanya.

Hanya Allah jua yang tahu disebalik apa yang terjadi.

1 ulasan:

AisNy berkata...

Bukan mudah untuk mendapat sahabat yang baik...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015