22 Julai 2013

Isnin Datang Lagi :)

Salam Isnin...sekejap jer weekend 2 hari...Isnin datang lagi...biasanya org cakap bila tiba hari Isnin ialah 'monday blues' . Nak ambil mood tu payah skit...bagi yg nak ke sekolah, ataupun yg dah bekerja...lemah gemalai jer...boleh pulak weekend lepas, sudah sahur, mataku sangat tidak mengantuk..boleh segar sesegarnya..padahal malam tu tido jam 12.30 pagi...dan bangun sahur jam 5 pagi...aishh....xmengantuk...tgh hari la baru datang mengantuk tu dan baring sekejap.tapi pagi ni.....sementara nak menunggu solat..tersengguk-senguk ...padahal malam tadi tido awal...11 mlm..dalam kepala.....ohhh...Isnin dah...kena g opis today..

so...teringat semula ceramah yang diberikan oleh I.M.A. (Imam Muda Asyraf).dan dan terus teringat....yer la..nk motivate diri ni skit....biar bersemangat sikit...hehehehe...ok nak cerita yg dimaklumkan oleh I.M.A..
kalau negara barat, kedatangan hari isnin mmg penuh semangat ditunggu...bagi budak² sekolah.bagi yang bekerja xtahu la pulak..tp boleh juga dipraktikkan kot...dalam hati 'ooo barat ni pandai..berbeza dengan kita, tp ada kebenaran juga'. sebabnya, sistem bagi sekolah di barat, setiap isnin pelbagai aktiviti menarik dijalankan pada hari tersebut..tiada stress..Permulaan hari pertama untuk ke sekolah dimulakan dengan pelbagai acara antara guru dan murid..xtahu la acara apa kan...tp untuk menarik minat pelajar utk ke sekolah..jika Isnin dah berlalu dengan baik dan gembira, maka hari² seterusnya tiada lagi dilalui dengan mengira untuk tiba hari weekend..

jika di Malaysia, sistem sudah tentu la lain...kita kena berhimpun, kena jumpa guru la..kadang ada pelajar yang buat salah dimalukan dalam perhimpunan...mungkin dulu yer...tp kini kena ubah cara supaya lebih menarik...bukan la kata nak contoh barat sepenuhnya...tp kalau benda itu baik, kenapa kita tidak mahu mengiyakan..yg baik kita ambil..yg buruk kita tinggalkan..kalau barat ada American Idol..see..Malaysia pun boleh ikut pulak kan....mcm² rancangan sama mcm barat..tu konteks hiburan dalam tu unsur perniagaan.. ...tp kenapa kita kalau ke arah kebaikan dari sudut lain kita xmahu ikut..kerrr dah ikut skrg???mana la tahu ketinggalan....hihih..kalau yer....alhamdulillah..sure budak² skrg happy nak ke sekolah setiap Isnin.

bagi yang bekerja pulak, mungkin Isnin adalah hari bos bertemu semua staff unit kendaliannya...berborak santai sambil breakfast di pejabat...bos belanja la karipap ke...kuih-muih ke...bercerita tentang kerja...apa masalah...mcm mana nak capai KPI....sambil² bincang minum kopi ke teh...kalau bos yg ada Elaun Keraian tu..apa salahnya kan...staff xberharap pun...tp tu caranya kita menghargai..kadang kita lupa....kita bagi arahan dan arahan....nak laporan on time...nak maklumat segera...kadang staff bawah kita banyak yg tlg kita buat keje dari kita sebenarnya..kalau x pun....staff bawah kita banyak membantu kita...sebab kita kena ingat..pangkat ni bukan untuk kita bermegah²..nak marah staff bawah sesuka hati..nak membuli....tp itu adalah Amanah sebenarnya....berat dan besar tanggungjawab..sbb dengan gaji yang kita terima tu..berbaloi x dengan apa yg kita berikan kepada jabatan...kdg nak tengking dan marah² x agak²....satu bahagian dengar jeritan bos kepada staff yg dimarahinya...dah malu dan aib hamba Allah itu...

mcm aku ni la....staff berapa kerat sangat bahagian ni..but alhamdulillah,,,kitaorg punya perancangan kalahkan orang yg punya 50 org....hahhaha....nak buat itu..nak buat ini..harap² terbuat la...InsyaAllah..diaorg good team work..syukur alhamdulillah dari jabatan dulu..sampai jabatan skrg pun....semua good team work..

1 ulasan:

AisNy berkata...

Kenapa ada monday Bluetooth yerk....

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015