11 Julai 2013

Zaman dulu dan Teknologi Sekarang

Salam Ramadhan...
Alhamdulillah...Bulan Ramadhan adalah bulan penuh keberkatan..dalam mencari pahala..menahan nafsu lapar dan dahaga..dalam erti kata bulan ini adalah penghulu segala bulan dan berlumba-lumba kita berusaha untuk melipat gandakan pahala..

Jangan kita jadikan bulan Ramadhan ini untuk bermalas-malasan dalam bekerja..malah...kita seharusnya lebih yakin dan bersemangat sebab banyak ruang masa untuk melakukan pelbagai aktiviti yang bermanfaat dan menambahkan pahala...InsyaAllah.

Btw sekarang orang tgh hot pasal budak kapel seminggu kemudian putus...bukan nak cakap soal tu pun...menambah dosa adalah nak mengutuk² dan mengata .kata bulan Ramadhan..nak buat pahala...hehehheh.BUT apa yang nak dibicarakan ialah mengenai perbezaan dulu dan sekarang...

Jika dulu²...zaman aku dulu² masa sekolah hp sah² xde.cikgu ada la kot..aku sebagai murid ni xde..internet pun xberkembang sangat..cuma bila sambung belajar lepas SPM seterusnya adalah beberapa org dah guna hp...kira pada aku sapa² ada hp pada hujung² 90-an mmg dikira org berada...sbb aku xmampu...berapa kerat je ada hp...nak telefon mak ayah pun beratur Q tunggu kat pondok telefon...simpan syiling bukan main..
Pic sumber google (Pondok telefon dulu yg selalu aku Q)

Kemudian zaman internet ...wahhhhh..relaaaaakuuu ke cyber cafe...layari internet..sejam RM3...ada RM5 pun ada..but masa tu..rela tu....rasa hebat dah zaman tu...dan seterusnya bila dah mampu beli hp...tu pun bukan main berjimat...rasa dapat pakai hp Nokia...wahhhh suka benorrr...seperti hp yang bersusun gambar di bawah :

Pic sumber google

Tp...sekarang lagi hebat.....teknologi lagi canggih...Ada youtube la..ada facebook la..twitter dan mcm² lagi...kadang dalam meniti arus teknologi yang semakin berkembang..aku plak terfikir...dalam 10 tahun akan datang...mcm mana pulak teknologi zaman anak² aku...dah la masa tu tengah meningkat remaja..kot la masa tu aku masih ada dan umur panjang..

Arus teknologi berubah mengikut zaman..kita mungkin boleh gelakkan anak orang....oooo..masuk dalam youtube la..facebook dia gitu la...gini la..poyo la...tp kita tidak sedar yang kita juga punya anak.mungkin tidak sekarang tp akan datang..kalau yg level² seusia mereka ..faham la....tp yg dewasa kita ini..bila dengar rasa nak tgk...bila dah tgk..suka nak mengutuk...apa la yg kita dapat...

Anggap je la itulah kenakalan budak²...Esok² bila zaman tu dah berlalu...sure dia pun senyum sendirian...terfikir pada zaman seterusnya..




1 ulasan:

AisNy berkata...

Zaman sekarang nie susah dah nak tengok orang dok bergayutkan public phone tu... masing-masing semua dah ada hand phone...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015