22 Mac 2018

Perkahwinan

Hari ni, tajuk hangat adalah pasangan yang baru bercerai yang sebelum ini bermadu. Hal rumahtangga kadang kita tidak tahu apa permasalahan yang terjadi antara mereka. Apehal la tiba-tiba bercerita pasal ni. Tapi sebab ini adalah berkaitan dengan perkahwinan yang mungkin kita ambil iktibar diantara kita.

Percintaan yang membawa kepada perkahwinan tidak semestinya membawa kebahagiaan. Hati manusia sering diuji dengan persekitaran dan bahayanya kalau kita suka bermain perasaan terutama disaat ada masalah perhubungan.

Perempuan kalau sayang, memang memaafkan walau terluka. Hati dia masih berharap dan menaruh harapan. Walau orang luar boleh kata, lupakan dia, boleh dapat yang lebih baik, namun hati perempuan memang sukar dijangka lebih-lebih lagi melibatkan perasaan. Kasih sayang seorang perempuan memang tetap pada pilihannya. Lebih-lebih lagi kalau perempuan bergantung sepenuhnya kepada pasangan.

Kita sendiri sebagai perempuan, jangan ambil kesempatan di atas permasalahn rumahtangga orang.
Sebab diri sendiri ada pengalaman dengan satu tempat kerja dimana persekitarannya yang mana suami atau isteri orang berhubungan. . Allahuakbar, masa tu, memang setiap malam, topik masa makan malam bersama husband pasal tu je. Sebab nak mengingatkan suami juga. Kita rasa tak perlu ambil tahu la hal orang, tapi bila berlaku sebaiknya kita menjauhi persekitaran begitu.

Mulalah bercerita pasal pasangan kekurangan dimana-mana. Sempat jugalah menasihatkan kepada beberapa orang mengikut kes masing-masing. Kadang dah jadi macam pakar kaunseling. Tapi kena sentiasa mengingatkan. 

Apa pun dalam kehidupan ini, jangan salahkan takdir semata-mata. Kita sendiri harus berusaha mengelak dari terjerumus ke arah sesuatu yang boleh menjejaskan perhubungan kekeluargaan. Apa pun semoga ada hikmahNYA buat mereka di masa depan.




Setiap insan ada ujiannya yang tersendiri. Kita doakan yang baik-baik walaupun mungkin sukar untuk dipercayai. Kita Jaga Tuhan, In Shaa Alla DIA akan jaga kita.


2 ulasan:

norhidana berkata...

teringat dulu bekas boss dana penah pesan, perkahwinan ni mcm perjudian, mcm ikut nasib jgk katanya.... dpt laki yg setia yg baik tu bonus, dpt lelaki yg mata keranjang tu dugaan...

tp mcm kes intan, uda , izreen.... kita blh tgk sendiri watak2 yg ada...
yg mana mangsa keadaan yg mana amik kesempatan n yg mana haram jadah hehehhe

AisNy berkata...

Kalau bab nie, kedua-dua perlu muhasabah diri... selami diri, cari apa yang kita hendak dalam hidup ini... berusahalah sebaik mungkin untuk menjadi yang terbaik untuk pasangan kita... Jadikan islam sebagai panduan hidup... Insya Allah, segalanya akan baik pengakhirannya...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015