05 Disember 2013

Banjir....Dugaan..Hikmah

Assalamualaikum.....
Banjir datang lagi...Kita tidak menjangka dan tidak menduga...mungkin tahun sebelum ini biasa² saja musim tengkujuh...tapi kali ini...bila melihat kereta tersadai..rumah hanya berbumbung..Elektrik pun xde...Ya! Allah, harap semuanya dipermudahkan...InsyaAllah...

Gambar dari Mstar online - Foto Bernama
Dulu²..tahun 1980-an...masa aku budak kecil....kalau musim hujan...pindah semua barang²...angkut tmpt tinggi..pindah rumah arwah tok wan...makan pun...ubi kayu...mandi dengan jerang air panas....merasa saat susah....sampaikan boleh aku termimpi² baru ni... Pantai Teluk Lipat melimpah...umpama tsunami kecil....terbayang².....bagaimana aku berlari menyelamatkan diri dan terfikir nasib anak²....sedar² jam berbunyi...bersandar sekejap aku tepi katil....nak kena bersiap pegi kerja...

Macam sekarang.....kita mungkin bertambah baik kedudukan sekarang...senang..namun kita tidak harus lupa  padaNya....aku menulis mcm aku senang je sekarang...tidak....kalau senang aku dah goyang kaki..Iyyan sentiasa tanya.."mama...kawan Iyyan mak dia jaga tau....tapi kenapa mama kerja..xnak jaga Iyyan...dia nak banding² kan....kadang aku bgtau..nak beli milo..susu adik....dia pandai pulak jawab...biar papa je la keje.....adessss...hutang ptptn ni berpuluh ribu sayangggg.....tu la..suh belajar rajin² dapat free xnak kan...so...bayar je la....

Disaat begini la...kita kena bersabar..jgn menyalahkan sesiapa..walau susah bagaimanapun keadaan kita..kita muhasabah dan berdoa pada Allah...sebab yg. susah dan senang...hanya kita merasai untuk kebahagiaan, keperluan dan kehendak keluarga kita...Kadang kita bekerja keras.....siang dan malam...bila orang tgk..nampak...dikatanya nak menunjuk..membazir..dah menjadi satu masalah pulak buat dia....padahal xde kena mengena pun...sepatutnya kita melihat sudut positif.....biar kita berusaha...kalau dulu...kita naik bas...kini mampu kita bermotosikal..aku mula² keje Bukit Damansara naik bas tukar dua kali dari Wangsa Maju Seksyen 10 ke Lebuh Ampang..kemudian menapak ke Masjid Jamek tukar bas..kemudian dapat beli kereta 2nd hand tahun 2003 hingga lah sekarang aku guna...syukur alhamdulillah...

Mcm sekarang...harga barang naik...elektrik naik...aku tahu...semua xpuas hati..ada yg biasa²...ada yg. marah betul².....walau xbanyak..sedikit ..ada yg rasa..bagus naik ni...banyak sikit bonus tahun depan....(*err ada ke fikir gitu)..apa pun....tetap naik....sooo..nak suruh tgk sudut positif jugakkk ke? hehehhehe....positiffff....campur..tolak semua.....anak dua terasaaaa amattt....rumah nak bayar....kereta dh habis bayar...brg keperluan nak dibeli.....aku jarang² dah nak g shopping ...aku klik shopping online..klik..buka....tutup..buka....nak beli?....aku minta izin suami...hehehhehe..sebab nak suh dia bayar...jimattt sikit....hahahhaa....dia izinkan.. aku beli..dia kata nanti dulu....okkkk....xpeee...sabarr..

So..dengan keadaan zaman kini...aku rasa aku perlu buat sesuatu...yg aku paling xberapa pandai....aku cuba berbisness....sapa yg pandai buat bisness mmg aku puji...sebab usaha nak menambah pendapatan...kdg aku tlg org jual kain...tudung...kerepok...semua aku buat..dapat RM1 untung pun aku gembira..sebab kalau banyak ..banyak la dapat...sampaikan aku terfikir....aku nak upgrade buat online....takutttt...org ketawakan aku....berangannnn....tapi aku cuba....malu tolak tepi....aku bukan nak kaya pun....tapi untuk keluarga dan kedua ibu bapa aku yg masih ada..sentiasa la kita muhasabah diri...bersyukur...Allah kan Maha Adil.....di saat apa sekalipun...Hanya Dia yang ada...


3 ulasan:

AisNy berkata...

Apa perlu di kisah apa orang lain nak cakap... Pedulikan... Kita buat apa yang kita rasa betul... yang penting jangan sesekali menyusahkan orang lain... Sebagai permulaan dan modal yang kecil, business online adalah cara yang bagus...

Sebab pasal business nie... teman pun ada jugak buat business nie..

Check it out here...

http://care4healthy-life.blogspot.com/

NrlAidaHml berkata...

Huhuhu..semuanya kena positifkan diri dan istiqamah..jangan rasa tak cukup tapi sentiasa bersyukur..betul kan kak..Aida pon memang minat amat nak berbisnes..tapi tula,tak dapat nak bagi komitmen yang tinggi tu yang suam2 kuku je..hihihi

eMMe berkata...

Salam norey, kata kata mu ada benarnya... boleh jadi panduan utk semua wanita yg bergelar ibu, susah senang kite yg tanggung sendiri, org lain tak duduk tempat kita kan, apa dowang tau.. kalau nak seribu daya tak ndak seribu dalih kan? hope kite berjaya, n punya bisnis sendiri, InshaAllah....

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015