11 Disember 2013

Pengasuh...Taska...Bibik

Salam...
Isnin bzzz...semalam cuti....hari ni keje......cuti banyakk lagi.....nak amik cuti balik kg banjirr...gelombang kedua datang...harap² nanti time cuti krismas....semua dah ok...btw semalam cuti sebab bibik pegi kedutaan...aku mmg bagi cuti dia balik seminggu...jumpa family dia...anak²...tapi kedutaan bgtau...suh balik next year....sebab skrg prosedur banyak sangat...keluar malaysia ok...nak masuk susah... lagipun baru setahun....kesian dia sedih....nak kena psikologi pulak dia....yer la....dia pun manusia biasa...merantau sebab untuk persekolahan anak².....berkorban perasaan....datang berhijrah....atas niat la.....ada yg ok..ada yg xok...dulu bibik umi balik... aku hantar dia depan pintu rumahnya di kampung di Pakukerto..Sukorejo, Pasuruan, Jawa Timur selepas habis kontrak....mmg dia manusia yg baik...ikhlas bekerja...dia jaga aku pantang Ayyil...ohhhh...servis tip top...24 jam......xsangka...aku pulaknya dia suh pam susu badan..dia tlg bagi jam 1 -5 pagi berjaga...sebab aku tido kat bawah depan tv...nasihatnya bagi susu badan...bagi susu badan..bengkung 24 jam...aku pulakk rimas....nak ke toilet..aku cakap lepas ni xpayah pakai la....ehhh..x boleh....kena pakai balik..dia ikatt ketatt giler...janji perut kempis ...org jawa..berpantang betul....

Dulu....lepas habis pantang Iyyan...aku hantar dia rumah pengasuh....baik juga...tapi sebab pengasuh berpindah...xde pilihan la kan....tapi masa dia jaga Iyyan pengasuh biasa la...dia nak cuti...kita kena cuti juga...bayar tetap sama..kita balik kg...dia pun dapat cuti sama...kena bertolak - ansur...susah nak kata..pengalaman org...ada yg asyikk cuti...ada yg minta dulukan separuh bayaran...tapi atas kita la...kena faham dan memahami jgn sampai satu tahap....dah lebih²..

Mcm aku dulu...buat plan B....if pengasuh cuti..aku dah survey..pegi hantar taska yang terima  harian...RM20 ke RM25 sehari..di tahun 2008...aku pun dah lupa....so....kira xde la nak cuti memanjang.....pengasuh nak cuti ok...boleh la dimaafkan....kalau selalu cuti...kena ckp baik²....kena potong la...sebab kena bayar caj taska...tapi xde la ikut amaun taska caj....dia pun kena faham.....potong sikit² je la....sebab tu..sebelum deal nak letak anak...kena bgtau awal².....so...xde la sentap bila kena potong kan....kalau seminggu cuti..xde hal..potong RM60...sebab aku kena bayar taska lebih lagi....sebab tu aku ok dengan pengasuh....sebab dia berpindah.....xde susah dah..terus letak Iyyan taska harian tu...

Bila di taska......mmg bagus..ramai kawan....sampai la ke Ayyil....aku mula ambil bibik...sebab husband selalu outstation...sampai la bibik umi habis kontrak..aku fikir hantar taska je la....masalahnya timbul...Iyyan dengan Ayyil...sakit je...batuk xbaik²..demam....mula² aku biarkan..sebab konon nak bagi imun pada anak..alaaa² dah hantar taska....jgn la nak manja kan sangat...tu x boleh...ni x boleh...bayar pun bukan 1 budak 1 pengasuh...tapi sorang baby baru RM250..dengan Iyyan total baru RM450....tu di Bukit Kinrara la...tahun 2012...tahun lepas...sekarang xtahu dah...

Bila dah sebulan 5 kali ulang alik klinik..mula² klinik  biasa...kemudian kali ke -4 dan ke - 5 jumpa pakar....aku pun kena cuti..anak sakit..jaga sendiri la...aku bgtau..apa pun..kena cari maid...xtahan aku...anak sakit....kesian dia...kesian aku..kesian poket husband juga...duit boleh cari...tapi kesihatan anak...aku xkira...batuk sikit² ke...demam ke...aku terus je jumpa doktor...

Alhamdulillah..ambil bibik....baru la...semuanya baik...aku boleh pantau²....bagi aku....setiap org masalah berbeza²......ada org hantar pengasuh..mmg rezeki pengasuhnya terbaikkk....alhamdulillah..xpayah la cari taska atau maid.....boleh urus dan handle sendiri...syukur.....ada org terpaksa hantar taska...sebab bagi dia senang..taska tmpatnya mmg terbaikk....servis tip top.....xde hal punya....ada org....pengasuh xboleh...taska xboleh...bibik je boleh....sebab mungkin dia selalu outstation....suami isteri mmg sibuk...ataupun balik lewat.......org yg keje taska asyikk masammm muka...lambatt je ambil anak..so pilihannya ambil bibik....

Bagi aku bukan la  sebab org tu kaya atau mampu ambil bibik pun...tapi keadaannya...org cakap...ala berhenti keje la...jaga sendiri anak....kita xtahu masalah org..pandai² pulak bagi penyelesaiannya...aku dah merasai ketiga² nya.....semua ada baik dan buruk...

ehhhhh...panjang pulak citerr....tahu la...isnin x menulis..semalam x menulis....ok...ok....nanti citer lagi la.....lupa...hari ni rabu...hehhehehhe



3 ulasan:

littlehumblelynn berkata...

Bibik amik ngan agen ke rehan?

~MommyAqilMedina~ berkata...

bagi aida..sekarang ni dah macam keperluan dah ambil bibik sebab kalau hantar anak kat Taska pon bayrn dia tetap sama dengan Bibik,baik amik bibik,boleh tolong-tolong ape yang patut kan..cuma aida sekarang tak berani lagi nak tinggal kan anak sendiri kat rumah dengan bibik je..mungkin lama-lama nanti baru berani kot..hihih..tapi Bibik Umi tu,baiknya..sedih kan kalau dah dapat Bibik yang baik,n then dia terpaksa balik pulak,memang terasa kehilangan sungguh kan..huhuhu

eMMe berkata...

nak amik bibik tak mampu... anta je la dowang kat taska, tak dinafikan, bila masuk taska, anak2 mudah dpt jangkitan demam, selesema, batuk, puas dah, dah tak terkira demam,batuk, selsemanya... sementara anak nak capai umur 1 tahun, Alhamdulillah.. twin skrg tahan jangkitan... syukur la dowang skrg tahan lasak... membesar cam budak lain juga... n berdoa sentiasa anak2 dilindungi Allah swt...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015