17 Disember 2013

Kesedaran

Salam...
Aku tengah menghitung hari...kerana bakal bercuti panjang......tapi mcm malas nak cuti..antara nak dengan xnak....bolehhhh....lepas tu plan g holiday..ingat nak g Penang..husband aku bagitau cepat la decide..yg pasti kena balik Dungun...paling kurang 6 hari 5 malam....adusss..nak buat keputusan pun susah..padahal pilih nak g bercuti je pun....

Anyway....aku nak citer pasal situasi yang kadang² rasaaaa nak hantar org yg melakukannya  ke sekolah semula...Situasinya:

1. LETAK BARANG DI KAUNTER KEMUDIAN DENGAN SELAMBA MEMILIH² BARANG DI   RAK²

Situasi ni dah 2 kali terkena ketika membeli di Speedmart 99....Kali pertama pembeli tu ditegur..menjawab..."memang saya dah beratur tadi kemudian tertinggal 1 barang....ok la...dimaafkan..walaupun aku tgk cashier tu bukan menunggu dia pun..jika ya pun..sure cashier dah punch barang² yg. ada dulu..malas nak cari pasal...Kali kedua...bila aku  Q kedua menunggu giliran...cashier tersilap punch barang orang depan aku yang bukan miliknya...dah jadi satu hal pulak nak kena tunggu supervisor delete semula..tapi lama menunggu terpaksa buat manual....kemudian bila turn aku...baru letak bakul...dengan selamba hamba Allah ni datang depan,,,terus nak bayar....sebab dah habis pilih barang.....aku tahan je sabar...tapi aku xtegur pembeli tu...aku tegur cashier....lain kali alert la sikit....suh la bawa bakul..pilih barang dulu..jangan pilih satu dua letak..kemudian cari lagi....malu la sikit...org kampung pun dah pakai bakul sekarang...ni duduk bandar tapi sikap mcm duduk dalam hutan...

2. BUANG SAMPAH MERATA²

Kadang benda yg kecil itu membawa kepada yg besar....walaupun plastik kecil ..jangan la dibuang sampah merata²...kadang dengan selamba buka tingkap kereta....selamba badak buang plastik ...tanpa segan silu...sebab kita xambil kisah sangat pun...ala satu dua plastik kecil...bukan effect pun...kdg kalau lalu highway..nampak x pekerja highway..duk kutip sampah.....kalau la...mak kita ke..ayah kita ke yg mengutip sampah tepi jalan..apa perasaan kita...ajar la dan didik anak kita..jgn kita pulak tunjuk contoh xelok pada anak²...

3. BEREBUT² LIF / ATAU SEMASA NAIK PENGANGKUTAN AWAM

Aku selalu sangat mengalami situasi...3 kali lif terbuka...aku xdapat masuk...sebab orang berebut²..yg baru sampai pun..tetiba meluru masuk...kesiannyaaa....dua² kesian...aku pun kesian...yg berebut² pun kesian....kdg mcm budak²....tu belum lagi naik pengangkutan awam....tapi sekarang better sikit kot....dulu.....mmg berebut habiss...xrebut..xsampai la ke pejabat tepat masanya...

Apa pun..banyak lagi situasi yg kita alami secara langsung atau tidak....potong Q tu dah biasa sangat....Apa pun hormat - menghormati la sesama kita..kdg benda² mcm ni kena ada kesedaran sendiri..kalau xde kesedaran gitulah perangainya..muda bawa sampai tua........ok...nak g breakfast dulu....


4 ulasan:

lieyalatif berkata...

ni laa penyakit rakyat kite....semua nye buat tak pikir dulu ....tak pikir yg tindakan dieorg tu menyusahkan org lain....sellfish betul perangai mcm ni kan....

sabooo je laaa...kalo tak kuat rase sabar mmg boleh bertekak kat public ....

~MommyAqilMedina~ berkata...

huhuhu..memnag mencabar kesabaran kan kalau gitu..aida pon geram kalau orang buang sampah merata-rata n kena tunggu lama kat cashier..dulu2 time muda, aida penyabar jugak,,tapi sekarang ni kesabaran dah menipis..selamba je sound orang..hahahha

eMMe berkata...

mentaliti org kita.. cam tu la norey.. cam dia sowang je hidup kat dlm dunia ni... patot2 la perangai tu, biar senonoh skit... kalo cam kite sedia sedar... tapi brapa ramai je cam kita kan, huhu...

Izni Hafiz Abdul Rashid berkata...

Orang Malaysia nie ramai yang Ada masalah mentality... sikap penting kan diri sendiri tanpa fikir orang sekeliling.... yang hairannya, kalau pegi ke negara lain, tau pulak dia bawak diri...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015