06 Jun 2014

Nilai RM

Salam...

Semalam masa nak balik dari opis....baru je nak start enjin...aku terima 1 call...mcm biasa la....bg ruang masa 2 minit pada pemanggil...untuk bercakap...dalam hati..xpe la..dengar la dulu..mcm dah tahu...kalau call untuk offer sesuatu dalam telefon...yang bertuah ke...yang terpilih ke...memang aku TIDAK akan ambil...mcm mana aku nak ambil..details umpama bercakap atas angin..xde apa²....pastu bagitau bagus...terbaik....offer pulakk hari nii sajaaa.....Sekian terima kasih je.....

Kalau pemanggil tu bagitau..."puan boleh bagi email...saya emailkan details dan puan boleh hubungi saya sekiranya berminat...aku okk laa lagi....sekurangnya aku diberi pilihan...hak aku nak memilih...tapi ni dah la xde....bila serendah RM50 pemanggil tu offer aku pun xnak...dan hujung² katanya...."Puan...xkan setakat RM50 je pun puan xmampu?? 

Bukan senang nak senang.....dan xsusah pun kalau nak susah....dengan RM50 maybe pandangan dia sikit..tapi bagi orang lain besarr...mcm aku besar sangat dah walaupun dengan RM50 beli pampers atau susu  Dutch Lady 2 bungkus tu...habis la RM50 tu..dulu RM19.99..tgk supermarket juga...kemudian naik RM24.00 xsilap..now jika xde promosi RM28.00..beli susu murah dah tu..tunggu promosi baru beli..habis tu....nak makan apa pulak?kalau ayam mahal...jangan beli ayam....ok la...makan sayur je..sihat pun sihat....ikan pun..boleh tahan harganya....

Aku kalau g shopping barang dapur..harga mmg jadi keutamaan ....limau nipis..dulu RM5.00 - RM6.00 je sekilo....sekali naik sampai RM21.99.....melambunggg.....time melambung tu..mmg aku xbeli....berbulan juga xbeli....sehingga la...harga turun kat tesco last 2 week rasanya RM9.99.....aku beli la sikit....

Aku pun faham..pihak kerajaan sentiasa berusaha yang terbaik untuk rakyatnya....positif je la hujung² menyedapkan hati....kalau negatif..hati kita sakit....keadaan tetap sama..sebaiknya kita mengubah buat sesuatu...jika kita pandai memasak....boleh buat kuih..kek...boleh la buat bisnes kek dan sebagainya...jika kita pandai asas jahit..boleh improve kan lagi..try ambil jahit manik baju kawan²..dah nak raya kan...kalau kita xde modal...jadi agen dropship...mcm² dah sekarang.....boleh buat....kita tambah pendapatan nak cover....tup² ada pekeliling pulak kan.....so...kena pandai²......Aku pun no komen....tekanan hidup boleh mengubah manusia menjadi mcm²....

2 ulasan:

AisNy berkata...

Disebabkan situasi macam nie lah kita perlu berubah untuk menjadi lebih baik lagi. Kalau kita tak berubah, memang kita tak boleh menghadapi arus perubahan nie. Ok, jom main klik-klik kat Nuffnang tu... at least berhasil juga :)

mia izzati berkata...

betoi tu..bagi saya RM 50 tu memang bernilai..lain le keje kita ni cop duit jeee..saya klu nak beli susu pon tunggu offer dan murah..bukan berkira..tapi faktor sekarang..asal keluar je rumah mesti melayang rm..

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015