12 Jun 2014

Security & kuasa senyuman

Salam...

Zaman sekarang..dah mcm kemestian...setiap kawasan perumahan ada security..apartment dan kondo sah² la ada kan...kadang nak g melawat kawan atas jemputan...security kemain payah..kat guard house pun dah bagi semua details.....kemudian nak naik lif...ada lagi security....kena tulis nama..level brape...no.rumah berapa...syukurrrr..malaysia masih aman.....untuk kebaikan juga...xkena kat kita....kalau kena....jd untuk keselamatan....

Mcm putrajaya..perumahan xde pagar langsung...dulu maid kakak aku sampai termengandung....xsedar..tgh malam kuar rumah..awal pagi balik...rumah kawan aku pulak....balik kampung kena pecah masuk...habis tv..laptop semua..yang penting nyawa selamat...bahaya di mana²....

Dulu kawasan perumahan aku pun xde la strict sangat..sekarang..jam 12 t/malam gate dah tutup....ada 1 je pintu keluar masuk....xde sticker kena tahan..bukan nak kata.....dulu husband aku pun xbayar...sekarang dah la..sebab dulu xde nampak kepentingan...sampaikan jiran rumah 2x pencuri masuk......kemudian ada kereta curi..lama duk tersadai kat kawasan lapang...masing² mana nak ambil tahu..kereta sapa...sedara jiran ke...tup² kereta polis sampai..sebab security report kereta mcm curiga...kemudian ada kereta jiran lupa kunci...nasib security tlg bagitau owner....dan yg kena aku sendiri....gate lupa tutup..jam 1 .00 pagi security call...semata nak bgtau gate xtutup....ayah mertua keluar ambil brg kat kereta ...dah kunci pintu rumah...gate lupa...bila xkena...kita xterasa..bila kena...rasa...mujur gak....bayar..ada persatuan...tapi meeting xpernah hadir....asyik nak pegi..aku ada je program.....huhuhuhu..alasan kan....

Kalau kat opis....ada RELA....pagi masuk parcel c..dah berdiri...angkat tangan..senyum..balik pun mcm tu...aku pun xpernah miss angkat tangan dan senyum....sebab kadang²...ada hikmahNYA...hehehhehe....jangan jual mahal senyuman ...xtahu...ada satu ketika kita perlukan bantuan orang..xleh sombong²...hehhehe

Aku pernah keluar lunch....balik xde parking..aku tawaf 3x...bukan xde parking bayar....tapi penjimatan...nampak x kedekut kat situ....hehehheh...tapi kerana Encik RELA selalu senyum..angkat tangan..aku selalu terbayangkan kalau ayah aku yang bekerja..aku pun senyum angkat tangan ..

Dan nak cari parking xjumpa² aku boleh stop kereta buka tingkap dan bertanya..sebab aku target  nak parking kat tempat tu..kena pulak aku selalu senyum padanya....harap ada la peluang...

Aku   : Assalamualaikum Encik....saya nak minta izin ...boleh x saya parking kereta..kat kon yang sebelah  ruang kosong sana..(sambil senyum²..dalam hati berdoa)

Encik Rela : wsalam...oooo..boleh²...xde masalah...sekejap saya angkat  kon tu...

Aku :Errr..xpe xpe.....saya angkat sendiri ....xpe...(sambil keluar kereta berjalan nak angkat kon...apaaa...ingat diva ke orang dah bagi pun mujur hehehhehe)

Selepas parking...angkat tangan..aku masuk opis...kawan opis merungut....sebab dia kena g parking bayar...aku pun cakap.....ehhh...kak raihan ok..dapat..sebab pakcik Rela tolong.....pastu dia pun cakap....kak raihan rasuah la tu.....dapat parking....sambil gelak²...aku pun jawabbbb....modalnyaaa senyumm jer selalu...mana tahu..kadang kita perlukan ..nampak je tugas Rela biasa...tapi bila tiba keadaan begitu...penting tu..itulah kuasa senyuman...

Pic google

Senyum melirik begini pun boleh la....hehehhehe...jangan kening terangkat sudah..lain jadinya.....

4 ulasan:

lieyalatif berkata...

setuju sgt...sojgn buat muke sombong kan....kalo rajin senyum mesti dpt balasan yg okey....

eMMe berkata...

mmm..mesti manis senyuman norey kan... sampai Abg RELA tgk pun... leh bg parking... kalo bersebab yg begitu dibolehkan..bkn sebab nak mengorat ekk, hahaha....

AisNy berkata...

Senyum itu kan satu sedekah....

NrlAidaHml berkata...

Sekarang ni memang perlu untuk JAGA jaga kawasan kita ..sebab sekarang ni bahaya gile..perompak penyamun tak kira tempat!huhuhu

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015