07 Julai 2015

Sabar & Jangan Marah

Pagi tadi alhamdulillah hujan..walau agak stress sebab lagi 5 minit nak kuar rumah..ayyil merengek nak mandi walau dah lambat...jadinya bersilat la pagi td..nak siapkan dia..kejap² tgk jam...kejap² tgk jam...nasib beg angkut dah dalam kereta...cepat..cepat..aku bising..dia mcm anak mak inang ....berdondang sayang ...bila tegur muka chembeng....

Bila dah drive....sambil dengar berita jam 7 dan 7.30....sempat berita yang sama ....masa jam 7 tu...aku sempat tangkap...tapi senyum..mcm lain je bunyi ayat dia..bila dengar kali ke-2 jam 7.30 pagi....aku terus senyum sampai ke telinga...antara lebih kurang isi kandungannya ialah " Bagi memudahkan pengguna LPT 1 menggunakan LPT 2, caj tol akan dikenakan mulai hari ini (sebabnya tak perlu exit dan masuk semua tol jabor) (lebih kurang begitu la)....ooooo memudahkan kan yer....

Tahu x...walau semua orang tahu...musim raya jalan akan sesak...biasa balik kampung 4 jam akan jadi 8 jam..itu bukan masalah...jalan jem ke...semua orang ingin sampai ke destinasi untuk meraikan hari raya..kalau aku tanya kakak ipar aku yg saban tahun balik kelantan..dia akan jawab " seronok raihan...suasana jem baru rasa kemeriahan.." tu unik orang kelantan...xde hal..xlalu tol..xde tol...bukan masalah...

Tapi..di bulan mulia ini..kita doakan la..semoga ekonomi kita bertambah baik...ekonomi negara...mcm besarnya...ekonomi negara pun kita x lena memikirkan...walaupun aku bukan pandai ekonomi....tapi kesannya amat ketara..selepas pelbagai kenaikan dengan gst...kita doakan yg baik²....semoga diberi hidayah dan dibukakan pintu hati..mana yang terbaik buat para pemimpin...

Kita manusia biasa...bila tertekan..dari segi kewangan keluarga..pelbagai perkara akan terjadi..stress...namun kita harus tahu..kita bergantung kepada Allah ...Dari mengadu kita berikan makian...cacian di fb..dimuka buku...baik kita mengadu kepadaNYA...hati manusia..jika Allah nak berikan hidayah..kita tak tahu..walau aku tahu...sukar sebenarnya kita sebagai hambaNYA nak mendoakan kebaikan kepada orang yang kita benci..sakit hati dan marah...bukan kata ke orang lain....peringatan diri sendiri..

Mari kita hayati hadis ini:

**************************************************************************

Sayyidina Abu Hurairah meriwayatkan bahawa sesungguhnya seseorang lelaki berkata kepada Nabi SAW, " Nasihatkanlah saya"

Baginda SAW bersabda, " Jangan Marah"

Lelaki itu telah ulangi permintaannya berkali-kali dan setiap kali Rasullullah SAW tetap menjawab,

" Jangan marah" (HR Bukhari) 

**************************************************************************

Kesan dari amalan ini begitu meluas dan boleh kita perhatikan di sekeliling kita.

Bagaimanakah kehidupan orang yang beramal dengan sunnah ini.

Dan bagaimanakah pula kehidupan orang yang amalannya bertentang dengan sunnah Nabi.

Nabi pesan bersabar dia suka tergesa-gesa.

Natijahnya tuan punya diri yang tanggung. Menariknya, sebaik dia mengamalkan sunnah, maka kehidupannya pun berubah. Apa yang dirasa sukar sebelumnya, mudah-mudah sahaja dicapainya.

Mengapa jadi begitu?

Sebab Allah sudah suka kita, maka Allah pun tolonglah kita.

(Petikan ini diambil dari sumber fb) Tq yang sharing..sekurangnya memberi manfaat kepada aku dan juga orang lain..InsyaAllah


Salam 20 Ramadhan....




4 ulasan:

norhidana miswan berkata...

huhuhu tensen nyer kak... time2 raya lpt mmg sgt menganggu bg dana... sbb jem yg amat, mana2 yg balik kelantan pun akan guna lpt jgk.... dulu balik kerteh baru 4 jam ke 4jam lebih dh blh jd 8jam huhuhu fengsan....

nsb thn ni dana raya johor dulu jd tak la rasa bersesak mcm thn lps

eMMe berkata...

hahahaa...mmg la stress, tapi dgn mengingati Allah..hati akan jadi tenang..InshaAllah.. belajar perbaiki diri, tahu diri ini bukan sempurna, serba serbi kekurangan... Allah, ampunkan hamba mu ini...

Kakcik Nur berkata...

Kita zikir banyak2 agar hati tenang walau waktu jiwa berperang. Allah bersama orang yang sabar...

Izni Hafiz Abdul Rashid berkata...

mmm... betul tu... think positive... Jom solat dhuha... :)

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015