24 Julai 2013

Pendapat & Pilihan

Kita semua mempunyai pendapat & pilihan masing²...semuanya berbeza² dan ada yg sama ..jika yang sama...nak berkongsi tu baru seronok kan...berbual dan berhujah xsedar pun masa berlalu..maklum la pendapat sama ataupun pilihan sama..

Tapi kalau kita bertemu dengan orang yg pendapat & pilihan yg berbeza...mcm mana tu? xkan kita nak hentam org tu...oooo tidakkk..pendapat saya lagi bagus...pilihan saya lagi baik.....gituuu?? kita suka kan mengusik perasaan org bila lama² dia jadi semakin marah sebab kita xdapat mengawal percakapan kita..dengan kata² yg keluar dari mulut kita membuatkan dia geram..sakit hati..xpuas hati..kenapa?

Kita nak org hormatkan kita..tp kita sendiri xhormatkan org...tutur kata kita nampak biasa..tp dihatinya...terguris tanpa sedar...kawan...ye mmg btul...jika dia kawan baik..dah biasa bertepuk tampar...tp...manusia tu punya hati dan perasaan...xmengapa la jika dia sukakan warna hijau pun...kita suka warna biru...kan..warna jeee pun....kita hormat je la..dia suka brg pasar malam...kita suka brg parkson...xpe la ...kita xtahu...dia suka beli brg pasar malam sebab dia suka menyimpan duit...kita yg suka beli brg ..Parkson..guris kad kredit...

Bg aku senang jer...org yg bercakap saja² nak menyakitkan hati ni....diamm diri adalah lebih baik...yer..diamkan saja...biarkan org nak kata apa saja..bila penat dia diam la berbicara..puas hati ke xpuas hati..yg penting kita dah membantu dia dari melakukan dosa free² mengutuk dia....takut²...kan kita xmemaafkan dia...sampai sudah..

Jadi hormatlah pendapat & pilihan org lain...kdg pendapat org tu lebihhh baikk pun dari kita...

3 ulasan:

lieyalatif berkata...

betul tu...ape pun pilihan org lain, jawapan org lain kite kene hormat walaupun bukan taste kite...hati org pun kene jage kan....

norey berkata...

setuju dgn lieya..sama saling hormat-menghormati..barulah suasana harmoni

Izni Hafiz Abdul Rashid berkata...

Betul tu... Kita perlu belajar untuk mendengar dan menerima pandangan dan komen dari orang lain juga... Jangan la ingat diri kita saja yang betul... Mana la tau, pandangan orang lain tu lebih baik dari apa yang kita fikir kan...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015