11 Julai 2014

H² (Harta & Hati)

Salam Jumaat...

Awal sangat sampai opis hari ini..6.50 am aku dah terpacak depan pc.....nape semakin awal dan awal ni...dan yang aku rasa xpercaya..husband aku kuar dulu hari ni..biasanya aku dulu..semangat nak bekerja ni....hehehhehe..Jumaat mmg sentiasa menjadikan semangat berkobar²...tapi aku xsabar nak tunggu Isnin...sebabnya nak tgk episod last Kerana Terpaksa Aku Relakan (KTAR)....

Aku pun xde la tgk sangat..tapi bila semua orang bercerita..kena la ambil tahu juga...kan aku pulak senyum sorang²....org sembang rancak...aku mcm ....apa ye...mengenai apa tu..kisah apa tu....so...aku pun mengikuti la untuk episod² terakhir...bibik mmg follow citer tu..yang pelik bin ajaib..Tempatation of wife citer filipina pun dia follow....sinetron dia x follow...aku xkisah sangat pun...sebab keje semua dia setel....so..bagi la ruang² pada dia...sebab kadang tanya Iyyan...dia citer pasal bibik kat rumah..budak..cakap jujur...kalau x dah lama report..

Btw...dengan kisah KTAR....aku ambil pengajarannya...watak mak wati..kisah harta....aku pelik..kenapa hati manusia mmg menaruh harapan pada hak milik orang..maksud aku....walau suami dia sekalipun..mengharapkan duit tu akan mengalir kepada dia melebihi dari kasih sayang....walaupun dia tahu konfem jika apa² jadi mesti kepada nya...NIAT..harta ni...jika bukan di depan mata.....xnampak nilainya...mmg tiada apa² perasaan....tapi jika sesuatu yg berlaku dan tahu nilainya...masa tu lah.... serapat masa pun sebelum ini..kerana harta semuanya berubah...

Kerana harta...adik beradik boleh bergaduh..saudara mara boleh putus...aku teringat pada arwah k.yati..masa tu aku keje d hkl...aku xkenal direct dia..tetapi Dr. J adalah jirannya yg bekerja satu opis dengan aku...arwah kematian suami yang mempunyai 2 anak..sorang sekolah rendah dan seorang sekolah menengah...arwah juga seorang surirumah...bila kematian suaminya...rumah yang diduduki sebelum ini...ibu mertuanya sanggup menyatakan itu harta arwah anaknya...diibarat...sila keluar..nak bagi sewa..ada income sikit...kalau menantu duduk saja² apa dapatnya....tapi sanggup.....sehingga arwah mengidap kanser payudara..aku sendiri melawatnya xsanggup melihatnya...dia membuat kuih untuk menyara anak²nya....dalam masa yang sama kena menjalani rawatan...ni kisah depan mata..

Kisah seterusnya orang yang aku kenal juga..atas wasiat mulut ibunya...harta ingin dibagi sama rata perempuan dan lelaki....tapi wasiat tidak ditulis di atas kertas...so pembahagian faraid sepatutnya...tetapi mengenangkan sebagai anak sulung yang pemegang amanah...ingin harta dibahagi sama rata...bergaduh juga...perempuan sure diam...abg bagi sama rata...terima seadanya....namun....pergaduhan tetap terjadi..bila ibu @ ayah bergaduh...anak² terlibat sama....kesannya....sama mcm drama juga...tapi tiada ending nya....

Sama mcm kawan aku..kematian suami....dia mempunyai anak perempuan saja...bila surat dokumen keluar..semua atas nama bapa mertuanya....tapi dia bekerja tetap...nasibnya mungkin berbeza..tapi hati wanitanya...sekurangnya atas nama anak kurang sedikit terasanya..mulanya saja....tanpa ketahui berapa nilai wang simpanan...insuran...boleh la cakap.."xpe..nanti akan bagi pada menantu dan anak²...tapi bila tahu jumlahnya.....agak² aku x citer pun tahu jawapannya...

Harta mmg boleh mengubah hati manusia.....sehingga kini selepas 20 tahun pun aku tetap ingat kata² sesorang....tapi biar aku simpan saja kata² itu....aku lebih pentingkan hubungan...aku tetap hormatkannya...sebab tu bila orang selalu kata pada aku...kau bekerja pun buat apa,,nak cari duit sangat...suami dah mampu tanggung...jaga anak² je la....tapi dalam hati aku sampai kini hanya Allah saja yang tahu...

Orang kata duit xboleh bawa mati.....tapi bagi aku duit boleh bawa mati..ada duit...bina rumah anak yatim...saham akhirat la tu...ada duit boleh bina madrasah....ada duit boleh bina masjid/surau....tetapi persepsi orang ada duit beli kereta mewah...ada duit buat rumah mewah....tapi jika kau berduit...apa salahnya....dua² dapat..kehidupan senang...dalam masa yang sama kau boleh beramal....pilihan atas diri sendiri....husband aku pernah berkata pada aku..sekiranya harta milik ayahnya nak sedekah pada rumah anak yatim dia redha..sebab tu hasil titik peluhnya...alhamdulillah..aku dengar tu sejuk hati dan bertambah sayang aku padanya.....jika nak kahwin dan bagi pada bini baru pun dia xkisah....tapi setakat ni xde dengar nak kahwin selepas arwah mama 11 tahun pergi..

Aku x berduit..tu kena bekerja keras...aku ingat hutang ptptn jer....berusaha lah untuk diri sendiri....tahukah kita...betapa orang yang berjaya dan kaya itu mengalami bermacam² fasa kehidupan untuk berjaya ...nak bagi kehidupan yang baik untuk keluarganya...kalau dah rasa selesa dengan apa yang ada..alhamdulillah....kita suka nak mengata orang...nak menunjuk la tu....tapi bagi aku..kalau orang itu...orang kaya dan berduit...perasaan nak menunjuk tu dah xde...sebab dia dah ada..dia mampu....

Aku teringat nak menulis ni...atas dasar menonton KTAR watak mak wati dan masa suami sampai rumah balik dari opis..dia menyebut semalam....dokumen dah setel...aku bagitau dia...aku tak pernah terfikir pun..aku cuma berpesan..jika aku pergi dulu...biar lah anak aku bertemu saudara sebelah aku juga...dan bahagian milik aku....mmg aku xletak atas suami....sebab dia dah terlebih mampu dari aku....aku sayangkan dia bukan atas apa yang dia ada...aku menangis...aku tanya dia lagi...pernah x dalam solat dia mendoakan aku....sebab aku sentiasa ingat padanya...pada orang tua aku...5x waktu aku sentiasa bercerita dan mengadu padaNYA.....sebab semua ini pinjaman...kalau ada apa² yang mengguris perasaan..aku maafkan..biarlah kasih sayang melebihi segalanya....Jika suami aku baca ni...xtahu la..tapi aku tahu dia xbaca...

Jadi rumusan di sini...jika ada harta..jgn bergaduh dan berebutkan harta..buat yang terbaik.bincang baik²..berusaha mencari harta sendiri...jika bersama....letak penama isteri dan anak² ...harta sepencarian..jika tidak sepencarian dan isteri tidak bekerja...suami harus tahu apa yang terbaik untuk pasangannya..diakan ibu kepada anak kita..begitu juga isteri....mencari harta itu perlu..tetapi niatkan untuk mengalirkan rahmat dan nikmat pahala selepas kita tiada...kita sentiasa bermuhasabah diri kepadaNYA....



2 ulasan:

Izni Hafiz Abdul Rashid berkata...

Alhamdulillah, teman dah buat semuanya... Susah juga kalau tiada anak lelaki...

~MommyAqilMedina~ berkata...

Sedih dan terharu baca nukilan akak ni..terasa sangat bahawa harta takkan bawa kemana-mana..aida pon kalau boleh semuanya nak diletakkan untuk anak-anak tapi mana boleh kan.suami juga punya hak sebab dia pon letak atas nama aida semuanya..mungkin pesan buatnya ada untuk dibagi juga pada keluarga aida sebagai membalas jasa..Semoga kita pergi dalam keadaan tenang suatu hari nanti..AMin!

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015