04 September 2014

Berleter sikit..

Salam..
Tak sangka..dah khamis...hari batik.....bestnya..esok dah jumaat...ptg semalam sebelum balik..aku terdengar beberapa kawan bersembang...walau nama tidak disebutkan...tapi aku tahu la sapa ditujukan....sebab aku pun mmg pernah nampak...tapi senior kan....nampak depan mata..pusing mata ke kanan...pusing mata ke kiri ..buat tak tahu sudah...(ehhh...boleh ke peribahasa mcm ni....kik...kik...kik..)

Biasanya kalau ada mesyuarat...ada jamuan ke....majlis apa ke...sudah tentu kita boleh lihat ada mcm² jenis orang...tapi...nasihat aku..biar la berpada²...nak nasihat kan orang tua lagi....aku kalau hadir majlis kahwin contohnya...kebetulan kalau bersalam bagi duit...tetapi tuan rumah tak bagi cederahati untuk aku...xde nya aku nak ingatkan tuan rumah tu..belum dapat lagi ...minta satu...xde.....aku mmg x akan minta dan x akan kecik hati pun.....sebab aku faham..tuan rumah sentiasa bz...kadang terlupa...kadang tetamu yang datang lebih...xcukup...semuanya kemungkinan...

Yang lebih memalukan aku....minta lauk....jika ada extra...jika hanya saudara terdekat....x kisah lah...tapi kawan aku citer majlis kawin kakak dia sendiri....jiran² yang datang menolong..dah nak balik....boleh sesama mereka tapau lauk....sedangkan majlis belum berakhir..kemudian xcukup...mmg xsalah nak ambil...tapi tgk la pada keadaan...fahami lah situasi tuan rumah....ni sebab dia xlama lagi nak kahwin...dia dah mcm bersedia jee...sebab nak jaga hati orang..tapi orang xfaham²....

Kalau mesyuarat pulak..sah la ada makanan kan...jamuan majlis raya ke ....perhimpunan bulanan ke......hujung² nampak siap plastik..tapau.... sampai ada kes sekali depan aku.....habis makanan jatuh tergolek...penuh pinggan.. nak lari cepat punya pasal..tu yang berterabur makanan....aku nak gelak pun kesian.....sungguh kesian..

Aku lebih rela makan luar...dari nak berebut makanan....sebab biar je la urus setia yang buat kerja mereka...diaorg lebih arif....ada rezeki lebih xpe la..nak tapau..tapi kalau ada orang yang masih belum ambil bahagian mereka..tapi dah siap tapau....faham² sendiri la....

Sama juga...kalau ada peluang....g kursus tempat yang best²...aku xkisah sangat pun....sebab aku dah rasa dah...lagi best..bercuti sendiri..guna duit sendiri.....g melancong...xpayah nak sebut...nak cakap belakang..kalau orang tu dapat peluang.....anggap je la rezeki dia... xde rasa nak berebut...nak pergi...nak pergi....pada aku....aku syukur apa yang Allah berikan....rezeki dalam pelbagai bentuk..jangan nak bandingkan...kau pakai kereta apa..aku pakai kereta apa.....semuanya PINJAMAN......pegang kata² tu....InsyaAllah kita  sentiasa  muhasabah atas apa yang kita miliki dan bersyukur kepadaNYA...Yang penting jangan ingat kita lebih dari orang....rasa hebat dari orang....kita ni hambaNYA..




3 ulasan:

NrlAidaHml berkata...

Betul tu kak..aida pon tak suka tapau sangat sebab tak suka meminta and taknak mengharapkan makanan orang..huhuhu..lebih suka makan kat kedai lagi kalau still lapar..hihihi..lagi puas..hihihi

Lynn Abd Latib berkata...

Rehan

Kes2 menapau nih mmg selalu sgt kedengaran di blog para staff gomen.
Org gomen kaya,makan sokmo!
Tp yg selalu dgr org dok tapau nih selalunya warga2 veteran..hahaha

AisNy berkata...

Bab berebut makan nie.. Teman memang tak leh nak join sekali.. memang tak berminat langsung... So, kalau nak berebut, better teman makan kat luar jer... Lagi selesa...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015