29 Mac 2014

Ayah & Papa

Salam...

Ntah tetiba aku nak menulis petang ni.... rasa sedih pulak..pagi tadi ayah dan mak aku dah balik Dungun....so before ayah dan mak bertolak balik...pagi tadi g putrajaya rumah aini..kakak aku...jumpa sekejap...sebab semalam ayah mertua aku papa datang bermalam kat rumah puchong..so dia pun nak jumpa ayah aku...
 
Papa aku duduk dengan kakak ipar aku K.ni selepas mama meninggal 11 tahun lepas...so 23.03.14 lepas genaplah sebelas tahun...rumah papa dan arwah mama kat taman seraya cheras..disewakan....papa mmg banyak kenangan yang tidak dapat dilupakan dalam rumah tu..so dia ambil keputusan tinggal dengan k.ni...kadang rumah k.na di nilai k.noon di shah alam..dulu k.noon menetap di sabah 19 tahun..tapi sekarang dah menetap kat semenanjung....kadang rumah aku di puchong...Al - Fatihah....Actually..aku pun xsempat nak kenal mama.....mama meninggal tahun 2003...aku kenal husband April 2004...selepas setahun mama pergi...
 
Btw..apa yang yang menyebabkan aku terharu ialah..papa hantar video ni..dalam group wassap..selepas dengar..mmg aku menangis...xtahu kenapa.....kadang aku pun terfikir...hikmahNya ayah aku sakit...aku makin rapat dengannya..aku selalu berhubung dan jumpa dengannya...jika dulu..aku mcm sibuk je....walau ada family sendiri pun...tanggungjawab pun..kedua orang tua tidak boleh dilupakan..kena bertolak ansur....saling memahami..dunia ni pusingan roda.....esok-esok..kita tua.....anak-anak pulak membesar....meninggalkan dengan berkeluarga dan segalanya....jadi....biarlah sesusah mana pun..sesibuk mana pun....orang tua hendaklah kita ingati..kita hormati...
 
video
 
 
Bila dengar lagu ni.....mmg sedih sangat....umpama luahan isi hatinya..selepas mama pergi..dan papa rapat juga dengan aku..dia sentiasa bercerita dan mengadu kepada aku berbanding anak-anaknya....kadang husband aku kata...dia rela telefon aku...dari telefon dia....walaupun dia garang....mmg garang....tetapi aku ok jer....aku boleh....masuk....kadang bukan dengan papa..malah dengan orang lain pun..setengah orang xboleh masuk.....tapi aku boleh....sebab kita kena tackle dan faham corak orang lain...masing-masing ada kekurangan dan kelebihan....kita hormati je la walau berbeza pendapat pun.....kerana bukan mudah mencari kunci kemesraan....yang penting ikhlas dan jujur....baru boleh mencari kebahagiaan dan ketenangan di hati
 
Hanya orang yang mengalaminya dapat merasai erti perasaan kehilangan.....aku baca 1 blog kakak ni.dia  kehilangan anak dan suami...sungguh sedih .namun mendoakan semoga ketabahan dan kekuatan sentiasa ada dalam dirinya...tiada kata-kata dapat aku gambarkan...betapa dugaan dan cubaan dari Allah......apatah lagi dugaan seperti kehilangan pesawat MH370.....kehilangan orang tersayang.
 
Kita manusia yang lemah.....walau sehebat mana pun manusia..sekaya mana pun harta yang kita ada...semuanya bukan milik kita...semuanya milik DIA...
 
 
 
 
Gambar lama bersama papa semasa otw balik ke kelantan....biasa kita tunjuk kasih sayang pada mak...tetapi pada insan bergelar ayah...kasih sayang pada mereka tiada berbelah bagi....segala jasanya...tiada tandingnya......Sayang ayah dan Papa sama kasih sayang dengan mak dan arwah mama walaupun aku tidak mengenalinya..namun Al-Fatihah sentiasa mengiringinya


 

2 ulasan:

Maszie Fatah berkata...

kita ni banyak lupa. kita mula sedar apabila kita hilang sesuatu yg berharga. kita ja sombong. padahal ayah kita ni duk pulun habis2 nak sara keluarga.

Tak menitis ka air mata tgk wajah mak ayah kita?

Izni Hafiz Abdul Rashid berkata...

Beruntung la kita jika dapat berbakti pada ayah dan ibu kita semasa hayat mereka... Selalu sedekahkan Al-Fatihah dan berdoa untuk mereka...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015