10 Oktober 2014

Di bawah minda sedar

Salam..
Salam Jumaat...tengah tunggu bajet ke? penting ke nak tahu ? pentinggg sangattt....x kira kita ni siapa...hatta surirumah sekalipun pasal ekonomi negara kita kena ambil tahu.... bagaimana keadaan negara kita..aman ke...kita harus ambil peduli....kena sayangkan negara dan cintakan negara tanah air kita....

Bukan mudah sebenarnya....dalam menghadapi tekanan.....x kira apa jua tekanan pelbagai perkara boleh terjadi... bagaimana kita nak mengatasi tekanan itu....kalau perempuan dia mudah beremosi... tapi dalam keadaan emosi pun...kita harus mengawal minda kita..supaya terus berfikir di bawah minda sedar....jangan biarkan perkara² negatif menguasai kita....

Di bawah adalah perkongsian bersama dipetik daripada http://www.7steps2success.net . Namun artikel ini di bawah negative thinking yang aku edit untuk pemahaman. Jika nak tahu lebih lanjut boleh baca buku² berkaitan The Power of Your Subconscious Mind. Aku ni beli buku banyak..baca pun tidak....masa x de memanjang...Buku Rich Dad Poor Dad pun.....dah bertahun..Husband aku share suh baca..aku suh dia explain je....tapi explain dengan kita baca x sama...

"Jika terdapat mana-mana pemikiran negatif, tanya diri anda soalan seterusnya: Adakah pemikiran ini membantu saya mencapai apa yang saya mahu?

Jika  tidak membantu anda kemudian menukar kepada sesuatu yang lebih baik.

Gantikan dengan pemikiran yang positif.

Berfikir apa-apa yang positif yang berlaku pada masa itu, atau berlaku dalam tempoh 24-48 jam terakhir.

Sekarang fikiran anda mungkin cuba untuk menipu anda ke dalam pemikiran bahawa apa-apa yang positif berlaku pada masa itu, tetapi tidak mempercayainya. Simpan carian dan anda akan datang dengan sesuatu. Jika anda mempunyai pekerjaan dan mendapat untuk bekerja pada masa - yang positif. Jika anda mempunyai perbualan yang menyenangkan, maka itu adalah positif.

Mungkin terdapat beratus-ratus peristiwa positif yang berlaku setiap hari bahawa anda tidak melihat, kerana anda tidak digunakan untuk melihatnya.

Sekarang anda akan buat asal corak pemikiran yang negatif dan ia akan mengambil sedikit masa.

Dan lebih kerap anda melakukannya lebih mudah ia menjadi.

Pemikiran Negatif.

Sebaik sahaja anda beralih daripada pemikiran negatif kepada yang lebih positif dan optimis itulah apabila anda mungkin mula melihat perubahan dramatik berkekalan dan panjang.

Anda lihat fikiran bawah sedar anda bertindak balas kepada pemikiran dan kepercayaan anda.

Jika fikiran anda dipenuhi dengan fikiran negatif, minda bawah sedar anda boleh dipaksa untuk mewujudkan kehidupan yang menyenangkan dan negatif.

Apabila fikiran anda dipenuhi dengan fikiran positif minda bawah sedar anda dipaksa untuk mewujudkan suasana yang positif dan boleh membawa lebih banyak acara yang positif ke dalam hidup anda.

Itulah sebabnya ia adalah penting untuk menjadi positif dan menghapuskan pemikiran negatif.

Pemikiran negatif tidak membantu anda.

Pemikiran negatif boleh merosakkan kehidupan anda.

Pemikiran negatif boleh membuat anda rasa sengsara.

Menghapuskan pemikiran negatif dan mewujudkan pemikiran yang positif yang membolehkan anda untuk berjaya.

Apa pun..kita sendiri yang boleh mengawal minda kita.... sebab tu aku melihat masalah aku kepada cabaran...kadang gila rasanya...walau suami aku sendiri x setuju dengan tindakan aku...tapi dia  x menyelesaikan dan membantu juga walaupun dia boleh bantu aku dalam keadaan sukar...aku harus membuat keputusan yang kadang kala melawan arus . Dah dia juga yang ajar aku...belajar menyelesaikan masalah sendiri..bila aku buat keputusan..dia pulak takut..Cara ni...bila diri sendiri ada keyakinan tinggi sahaja boleh... sebenarnya keyakinan x cukup juga....kena berusaha sekerasnya sebenarnya untuk mengatasi mencari jalan penyelesaiannya... 

So....selamat hari minggu kawan²......ingat minggu ni ada cuti...belum.....22 hb baru cuti....Deepavali...

2 ulasan:

eMMe berkata...

hurm... selalu cam tu la norey, byk keputusan, perlu keputusan yg drastik... bila keadaan mendesak, kalo sempat bincang dgn husband/wife dan mencapai keputusan yg sepakat.. senang la kan... tapi kalo tak sependapat mmg susah.. so minda memain kan peranan, sama ada keputusan yg negatif or positif...

NrlAidaHml berkata...

Betul tu kak..kita sebenarnya kena berjaya kawal emosi dan pemikiran kita ..hhuhuh..tapi agak sukar nak buat keputusan besar seorang diri..huhuh..aida tak mampu..Semoga kita terus Istiqomah..

***Bestnya cuti Deepavali..aida tak cuti..sedihhh

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015