27 Januari 2014

Jiran

Salam....
Hari ni saja nak sembang² pasal jiran....hidup dalam bermasyarakat kata orang kena bertolak ansur....bantu - membantu...baru harmoni...tetapi ada tak yang bergaduh dengan jiran..x bertegur sapa dengan jiran...?? Adaaaa...

Biasa rumah kat kampung..halaman luas..boleh menanam..kalau kat bandar rumah yg xde halaman dan berdepan pintu pun ada tak bertegur sapa kan....tapi duduk bandar..kata orang mmg sentiasa sibuk sepanjang masa..balik x tentu masa...kisah ni kisah benar ...sebab ada kawasan berjiran ni menanam pokok mempelam...so..adat la...daun² mempelam kadang dibawa angin.....masuk ke dalam pagar jirannya...

Boleh bergaduh sebab daun² dibawa angin tu...ada yg siap sapu daun² tu..kemudian letak dalam pagar jirannya tu...kadang kita makin tua..dan makin matang semua nak betul belaka..bab daun dibawa angin pun boleh membawa kepada permusuhan..

Kawan aku tinggal kawasan apartment....dia bercerita....dia suri rumah sepenuh masa..tapi dalam diam² dia buat bisnes online.....alhamdulillah...perlahan²....sehingga mampu dari kereta kecil bertukar kereta besar...tu pun jiran² nya asyik tanya...ada group lagi......mcm mana laa....hebat sangat ke bisnes dia ni....aduiiiii....aku pun x faham....yg tanpa segan siap tanya suaminya lagi....banyak mana jualan dan hebatnya bisnes online bininya......aku dengar pun..mcm...manusia ni..apa la nak banding dan cari kelemahan dan kekurangan orang...

Mcm jiran aku....rileks je tong sampah dia letak depan tong sampah rumah aku...dulu ada tanah pokok²..

Kemudian dia simen..buang pokok² tu..xpe la...sebab dia buat duit dia..xbincang pun nak kongsi ke apa...tapi x semestinya dia boleh nak letak tong sampah dia tu dua²..hitam dan merah..

Husband aku cakap....xpe la...kalau nak buat perubahan kena secara psikologi...aku yg sakit mata..dengan tudung tong tu semua..punya la aku nak cover tong sampah hitam tu...rela tempah benda yg mcm kayu tu.....xnak nampak..alih² satu merah..satu hitam di depan...xpe....nanti ada duit lebih....cantikkan lagi...alihkan saja...masa tu baru jumpa jiran bagitau..nak buat landskap....boleh??

3 ulasan:

lieyalatif berkata...

aduh bab mcm ni la susahkan...kite bukan takleh nak tolak ansur tapi kalo dah jiran tu pun jenis penting kan diri sendiri mcm nie camne....

Deqla Manjew berkata...

agak kuajaq jugak yer jiran tu.. hmmm...

Izni Hafiz Abdul Rashid berkata...

Hidup berjiran nie kena give and take... kena bertolak ansur dan tolong menolong... teman bernasib baik jiran-jiran tiada masalah. Ada masalah pun, teman sabar je la. Malas nak gaduh2 pasal benda2 yang kecil tu. Tak berbaloi pun...

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015