24 April 2014

Sembang²....Kereta..Selfie

Salam...
Salam ceria...semalam kan aku citer pasal lampu isyarat kat puchong batu 14....semalam aku otw balik..aku tgk...tetap sama...sempat juga melirik sambil memandu tu...kik...kik...kik..ntah bila nak perbetulkan kedudukan xtahu....xleh nak snap la kan..memandu di highway...lain la kalau aku terpacak tunggu traffic light..tu nak kena bgtau mpsj ke sapa?kan g ngadu..tup² dah repair.... 

Btw....semalam citer² pasal pemandu...aku akui...pemandu dan corak pemanduan orang malaysia ni hebat²....sebab tu bila berlaku kemalangan..faktor utama adalah kerana corak pemanduan....mcm aku..memandu kereta proton...nak ambil selekoh tu dah tahu mcm mana...sistem brek mcm mana...aku pun hairan..kalau aku parking berbukit..dah tarik semua handbrake....boleh berundur juga.... lebih² lagi....aku convert pada ngv.....maintenance...semua kena jaga betul²...setiap 5 ribu kena servis ...kemudian setiap 20 ribu kena servis ngv pulak....banyak kali kena servis...

Dan bawa kereta proton pun...aku pernah terbabas..tu aku bawa perlahan..tp masalah sistem brek...persimpangan sirim dari puncak jalil menghala keluar ke jalan utama bypass bukit jalil - puchong....nasib aku terbabas sorang².....kereta berhenti sendiri....bila hujan..lagi la....kalau yang biasa lalu jalan dalam taman puncak jalil...berbukit dan selekoh tajam...kalau turun dari terowong genting sempah....jalan tu la yg aku paling cukup takut....pusingannya....dengan kereta yang kita memandu...kita dapat tahu mcm mana ...goyangnya...

Namun kalau bawak kereta mewah pun...boleh jadi mcm tin milo kalau impak kemalangan yang terlalu kuat...sebab tu corak pemanduan kita penting...aku dulu...mmg xsabar juga...terutama yg selalu cucuk²...sedangkan jarak kereta kita dengan kereta depan dah rapat...kadang aku buat xlayan..tapi dalam hati bimbang juga..malang tidak berbau...kan x pasal²...orang lain punya kecuaian..kita jadi mangsa...tapi sejak dah tua ni..dah ada anak²...aku xleh laju²..sebab tu kereta aku xde saman......hehehheheheh....xleh puji lebih²...kan kena kan..alaaa...ngv...laju takat mana sangat..naik bukit pun semput.....

Namun....yang penting..kita berdoalah...setiap kali memulakan perjalanan...apa pun...perkara yang tidak diingini..mohon dijauhkan.....InsyaAllah..aku pun bukan berhemah sangat pun...tapi kita cepat² istighfar...biar lambat asalkan selamat...kita tahu di mana dan bilanya kita harus berhemah....kalau  memandu lane laju...jarak sebatu dengan dengan kereta depan...sambil makan² angin dan santai²....kena hon tu..fikir²....kan...jgn tanya pulak...hek eleh....apa hal nak hon²...mcm kisah..kerea Porsche, Mitsubishi Evo dan perodua...nak tahu..boleh google...citer lawak tu..semua orang pernah baca..


Ok..jom..selfie...gambar tidak ada kena mengena.....nak tunjuk aku pakai shawl....kik..kik..kik...gemuknya aku....dari 45kg zaman anak dara..sekarang dah 6+kg..takut aku...nak kurus..nak kurus....kawan aku bagi solution senang je....alang² gemuk..pregnant sorang lagi...amboiiii.....

5 ulasan:

lieyalatif berkata...

comey!! sesuai sgt pakai shawl....lieya dulu pun takut2 nak pakai takut nampak gemuk....tapi selambe jek pakai heheeheh...

ckp pasal keter ni, skrang musim hujan...asal petang time balik keje je hujan so extra hati2 bawak kete tuh...

norhidana berkata...

amboih cun je kak.... dana yg gumuk nih kadang2 teringin pakai gk shawl, tp mau sebulan sekali dua jelah kak hehehe

dana tiap kali naik kete nk pg mana2 wajib baca doa naik kete... pastu ni musim hujan mmg tak berani bwk kete laju2...

AisNy berkata...

Nice entry... kalau nak pandu laju, nak rasa macam mana drive kereta racing... boleh masuk litar sepang... bayar jer yuran masuk....

Nanti teman kongsikan petua nak kuruskan badan.... hehehehe...

Fiza Rahman berkata...

Tak namak gemuk lah. Ok jer pakai shawl tu.

Jadi pemandu kat malaysia banyak cabaran nak kena banyak bersabar sbb pemandu msia ni ada bermacam2 ragam. Paling stress bila bawak keta suka cucuk². Nak potong2 jer lah. Tak payah lah nak rapat2 sangat. Pastu kedekut nak bagi jalan padahal signal dah lama bagi.

NrlAidaHml berkata...

hihhihi..comel je akak ber shawl..lepas ni boleh jadi customer aida pulak...kikiki..betul tu kak..lagi satu corak jalan kat Malaysia ni tak selamat sangat..tapi bahaya betul terbabas tu..kena lebih hati-hati..huhhu

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015