11 Oktober 2013

Hati² D Jalan Raya

Salam...
Hari Jumaat datang lagi...mesti petang ni ramai balik kg...selasa kan cuti raya....seronoknyaaaa...sapa yg balik kg....aku juga x balik...sob..sob..sob..xper la...hati² yer kawan² if drive balik kg...sabar jika menempuh kesesakan lalu lintas...

Cerita pasal semalam...ptg kan hujan lebat...dalam hati berdoa..agar hujan turun jam 6...tapi dah agak..belum jam 4 putrajaya dah turun dengan selebat-lebatnya....angin kencang lagi...ramai xbalik on time ..sebab nak tunggu reda...tapi aku ni plak dah faham..lagi lambat..lagi hazabb jem...aku turun jam 4.45 ptg..aku xnak lalu puncak jalil...aku takut nk kuar sirim or kinrara..situ kan construction lrt...aku masuk highway ldp...xsampai ke parking kereta..aku dah lenjunn habiss...payung dah xde maknanya...

Aku bawa 30-40km/jam....aku rasa backhoe lagi laju kot...hahahaha....tapi alhamdulillah jam 5.30 ptg sampai rumah...baca paper online...jem sana sini..naik air lagi....xkisah la..janji semua selamat.....cuma yg. aku nak tekankan ialah....beberapa pemandu yg. xbuka lampu langsung...amboiiii....lps tu bawa boleh tahan  laju dengan keadaan jalan licin..bahaya sungguh....aku xnak tgk kejadian x di ingini...sebab aku dah berapa kali tempuh keadaan ada kemalangan d LDP..mangsa terbaring atas jalan....pastu aku 3 hari 3 malam terbayang².....kalau dulu aku keje kl....jem bergerak..mana boleh pecut..agak² nak pecut lepas traffic light kg. baru ..konfem sangkut depan tabung haji... dan jarang aku tempuh ada mangsa kemalangan atas jalan...setahun sekali pun xpernah jumpa barangkali...sebab dah lupa....

kita sepatutnya prihatin.....mmg mata kita mungkin nampak..tapi org lain...mcm aku ni...silau tinggi...kereta jauh sebatu aku dah rasa dekat sangat² dah..kalau dekat..dah sah² mcm selisih je...mcm awal² pagi tu..masih gelap....yg bawak motor pula.....pakai jaket hitam..topi keledar hitam...kasut hitam.....aku pun xfaham....pls la.....kdg bukan yg bawa kereta x prihatin..tp kita semua ni xsama..maybe ada mata dia tajam....org sebatu pun boleh nampak..pakai la jaket pantul cahaya..

Yg sakit hati ..kalau keluar simpang...dah tahu sah² jalan utama org bawak  kereta laju..xkan nak break mengejut tetiba....keluar simpang boleh lemah gemalai sopannya keluar simpang..dah satu hal pulak kita kena break..mcm aku pagi semalam..ni kes tukar lane..aku drive lane tengah...ada lori lane perlahan...dan belakang lori tu ada lori kecil...boleh tetiba dia masuk lane aku serentak signal tukar lane..terkejut aku mengelak..nasib laluan lane laju xde kereta...tapi org malaysia baik..xde hon ke atau lampu tinggi....sebab terkejut...aku terus pecutt sampai plaza tol....xtahu nak kata apa...

pemandu pula bila pegang stereng..mcm lupa ...karektar terus bertukar....aku xkata ke org lain...aku dulu² pun sama kot...mcm aku dulu bawak laju..bila dah kahwin dan ada anak..automatik aku jadi berubah...biar lambat asal selamat..sabar je.. .urat putus kot...ada kena mengena ke.....hahahahha...tapi kalau potong Q...minta maaf la...teksi je aku bg..diskriminasi la pulak....xpe..sebab aku faham...teksi kesian kat penumpang..lagi lambat sampai..caj mahal.....

tapi..kita ni biarlah bertolak ansur.. berhemah dan saling hormat - menghormati sesama kita..barulah kita hidup bahagia...

1 ulasan:

NrlAidaHml berkata...

Betul tu kak..Driving ni kena selalu kawal emosi..kalau tak semuanya lupa..lupa nak bersopan..lupa nak cakap benda yang elok2...huhu..

Copyright to T' RAI IYYAN n AYYILL
Designed by UMIESUEstudio 2015